Ideana on ohjata kilpikonnaa, joka piirtää viivaa liikkuessaan. Alussa kilpikonna on näytön keskellä ja sen liikesuunta on vasemmalta oikealle. Kilpikonnaa voi ohjata mm. seuraavilla komennoilla:
komento | vaikutus |
---|---|
forward(x) | liiku eteenpäin x askelta |
left(x) | käänny vasemmalle x astetta
|
right(x) | käänny oikealle x astetta
|
pendown() | piirrä viivaa kulkiessa (oletus) |
penup() | älä piirrä viivaa kulkiessa |
https://docs.python.org/3/library/turtle.html
from turtle import * shape("turtle") done()Se tuo näkyviin näytölle kilpikonnan, mutta ei tee vielä muuta:
forward
liikkuu eteenpäin ja piirtää samalla viivaa.
Esimerkiksi seuraava koodi liikkuu 100 askelta eteenpäin:
from turtle import * shape("turtle") forward(100) done()Tuloksena on seuraava kuva:
left
ja right
kääntävät kilpikonnaa
annetun astemäärän verran.
Esimerkiksi seuraava ohjelma liikkuu 100 askelta eteenpäin,
kääntyy 90 astetta oikealle ja liikkuu taas 100 askelta eteenpäin.
from turtle import * shape("turtle") forward(100) right(90) forward(100) done()Tuloksena on seuraava kuva:
from turtle import * shape("turtle") for i in range(4): forward(100) right(90) done()Tuloksena on seuraava kuva:
pendown
ja penup
avulla voi säädellä,
piirtääkö kilpikonna viivaa liikkuessaan.
Esimerkiksi seuraava koodi piirtää kaksi erillistä viivaa tämän avulla:
from turtle import * shape("turtle") forward(100) right(90) penup() forward(100) right(90) pendown() forward(100) done()Tuloksena on seuraava kuva:
from turtle import * shape("turtle") x = 1 for i in range(100): right(50) forward(x) x += 1 done()Tuloksena on seuraava spiraali: